od graphophilus » 10 dub 2015 15:18
Progresso je řada pastelek a tužek, kde tuha nebo pigmentová tyčinka není ve dřevě jako u klasických pastelek a tužek, ale jen lakovaná. To, jak se opisují, je dáno tvrdostí a papírem. Tvrdost je vyznačena na stupnici např..... 6B .... B, HB, F, H, 2H atd. Dle mého pozorování koh-i-noor srovnal tvrdost s Faber-Castell. Já na kreslení používám tužku progresso 6B a potíže jsem nezaznamenal, ale u obyčejných tužek si myslím, že došlo k výraznému zhoršení kvality KIN, možná v souvislosti s přenosem výroby do Číny. Popisovaný jev, kdy tužka přestane psát, je způsobena malým kaménkem. Je třeba nepíšícím místem začmárat, až kamínek vypadne. FC je úplně jiná kvality (grafitového jadra, kde jsem kaménky nezaznamenal, lak), ale taky úplně jiná několikanásobná cena. KIN jsou rozumně použitelné za rozumnou cenu. Kreslící kazeta KIN, ve které jsem měl i progresso, mi připadá jako mnohem vyšší kvalita než obyčejné žluté tužky KIN.
Když jsem si po letech koupil nové tuhy KIN do versatilky HB, zjistil jsem, že jsou tak tvrdé, že jsou pro mě nepoužitelné na běžné psaní (jsem zvyklý na lehké psaní plnicím perem). Asi to souvisí s tím, jak se tvrdosti po revoluci srovnaly se zahraničím. Zkoušením jsem zjistil, že 30 let staré HB odpovídá současnému 2B a 30 let staré 2B odpovídá současnému 4B. Takže se zdá, že posuv je dva stupně. 70 let staré KIN jsou stejné jako 30 let staré KIN. Možná to také souvisí s technologií: ty staré mají matný povrch jako keramika (skutečně se směs grafitu a jílu vypalovala), dnes se "laminují", což přesně nevím, co je, (asi se napouští nějakým plastem), ale mají lesklý povrch. Docela by mě zajimalo, kdy k diskrepanci mezi českými a německými tužkami došlo, jestli třeba před 70 lety byly německé tužky tvrdší, než české. Jestli trend k větší tvrdosti nesouvisí s tím, jak méně lidí píše plnícím perem, ale místo toho ryjí propiskami. Když někomu půjčím versatilku s mou tuhou 2B, tak mi ji vrátí bez hrotu po napsání třech řádků.